Natur, mat och kultivering

Den här bloggen handlar om livet på landet, råvaror, odling, förädling, matlagning och konsthantverk

måndag 30 september 2013

Hur man odlar utan minsta ansträngning

Släng en (tyvärr plötsligt sorgligt) möglig pumpa (en av de två som blev resultatet av årets skörd efter omsorgsfullt förkultiverade frön och utplantering i köksträdgården) mitt i vintern i en hög av kompostmaterial i en gammal rasad brunn som måste fyllas med växtmaterial för att inte bli ett farligt hål... Se sedan sommaren efter hur ett spännande grenverk sprider sig i trädgården och spana runt efter pumpaplantans äggläggning där fler och fler finfina pumpor sprider sig. När sedan första nattfrosten chockar dig i slutet av september (mer önskat i januari) och du plötsligt ser hur några av pumpabladen hänger som våta trasor så drar du bara in alla förgreningar som fiskelinor. Plötsligt kan du fylla en hel back med finafina pumpor som kommer till dig som stora tunga fiskefångster. De största får du hämta när linans motstånd blir för tungt. Voilá!
 
 Så här fint hade frosten pudrat med florsocker...
För er som inte upptäckt Söderåsens Nationalpark som ligger (tio minuters bilfärd från vår gård) ännu, så vill jag slå ett varmt men bestämt slag för denna pärla i nordvästra Skåne. Lyssna gärna Naturmorgons reportage här om hur denna unika miljö. Vi väntar nu med spänning på när lövskogen skall skifta i höstfärger i denna dramatiska omgivning. Tills dess kommer vi på söndag att sälja bland annat vår ekologiska KRAVcertifierade ost och smör på Söderåsens matmarknad vid foten av Söderåsen vid Skäralids Camping.
I dag tog jag en rask promenad för att kolla in svampläget. Resultatet blev en rågad korg med fantastisk Karl Johan och strävsoppar... Vårt hem doftar ikväll intensivt av svamp som torkas...
På väg hem tog Charlie, en av våra katter, en gärdsmyg som jag (jag vet hopplöst idiotiskt) fick honom att släppa så att jag (meningslöst - jag vet) bar iväg i min hand (en varm liten varelse med ett pulserande hjärta och stirrande skäckslagna ögon) för att lägga på ett tryggt ställe. Charlie höll den i vingarna i munnen så kanskekanskekanske var den inte så skadad att den kanskekanskekanske överlever chocken... eller så bara den dör.
Årets sista gröna druvorna (24% sockerhalt) stoppade jag i en blandning av vatten, honung och socker för att göra lite vildjäst att baka bröd på. Bredvid burken ligger en av mina refraktometerar där jag kan mäta sockerhalten på frukt bland annat. När vätskan fermenterar sockret till alkohol kan jag mäta att sockerhalten minskar. Det finns en formel för hur mycket alkohol som man kan få ut av sockret, men jag tar det en annan gång. Ett annat säkert tips för att kolla om processen funkar är att bara se alla bubblor som uppstår och njuta av doften när burken öppnas. Kallas också countryvwine...
 
Vi plockade av alla äpplen för att kunna musta dom vid det mobila musteriet som besökte byn vi bor i söndags. Men de som vi har mest av är inte mogna så nu får de ligga och mogna för att tas omhand om på något annat sätt.
 
De övriga äpplena som vi plockat ner fick vi hastigt ställa in i växthuset när nattfrosten slog till i veckan.
Chiliskörden är riklig och vacker tycker vi.
Avslutar med att berätta att i Växjö kommer under hösten Bondens butik öppnas. Vår vän Gustav Hector är en av delägarna i detta trevliga initiativ att skapa "genvägen från bonde till borgare" och som de så listigt har valt ha som slogan. Vi önskar Bondens Butik lycka till!

8 kommentarer:

  1. Kalasfina pumpor, och utan ansträngning, fint sånt :-) Söderåsens nationalpark får hamna på besökslistan...om man någon gång någonsin kommer hemifrån, hihi. Fast jag hade ju velat vara där nu och köpa av eran ost ! Lycka till med försäljningen ! Hade gjort precis detsamma med gärdsmygen kan jag säga...även om det är idiotiskt ;-) Å en svamprunda och kolla trattisar får det nog bli snart. Spännande med countrywine. Kram kram Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
    Svar
    1. Söderåsen är verkligen något utöver det vanliga! Kallas för Sveriges Grand Canyon;-)
      Här har det inte kommit en droppe regn på minst två veckor så trattisarna har stannat på ca 1 cm...
      Men jag har fyllt burk efter burk med torkad karljohan och strävsopp. Kan inte gå eller åka hundra meter utan att plocka... Stirrar mer in i skogen än på vägen...
      Kram!

      Radera
  2. Blir sugen att odla pumpor nästa sommar, alla säger att de är så enkelt och dina pumpor blev ju till utan planering runt det hela. Ha det fint i höstkylan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så enkelt och smidigt med pumpor! Det som krävs är välgödslad jord och utrymme för dom att breda ut sig. Det finns fina ganska små som klättrar. Några vänner klädde (ganska oplanerat;-))ett helt staket in till grannen med fina pumpor. Läckert och kul att se.
      Lycka till!

      Radera
  3. Hej Malin!
    Tack för din kommentar hos mig.
    Bloggandet har helt kommit på skam sedan utbildningens andra termin har startat.Tempot är minst sagt galet och jag har inte tid med något annat än pluggandet. Men det går bra och jag som trodde att jag aldrig skulle kunna lära mig och komma ihåg några vetenskapliga namn har faktiskt klarat det med den äran. Högt över förväntan :-)
    Lignoser, sommarblommor och perenner är avklarade med några få nedslag igen under nästa år. I morgon har vi beskärningstenta och sedan jobbar vi resten av hösten mest med gestaltning. Mycket olika uppgifter ligger på hög och ska lämnas in framöver. Jag försöker att vara strukturerad men ibland tar stressen över och jag gör allt och ingenting på en gång :-)
    Nu hoppas jag att det sitter någorlunda om grenbarkås, och grenkrage - om codit och barit - om underhållsbeskärning och föryngringsbeskärning och jag lämnar över mig till ödet inför morgondagens tenta.
    Jag hinner knappt alls kika förbi i några bloggar heller men gör ett nedslag hos några då och då. Du är en av dem.
    Ha det gott så hörs vi framöver. Jag tänker fortfarande komma och hälsa på vad det lider!
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så kul att höra av dig.
      Tänker som sagt på dig och dina sotsvarta hönor, studier, odlingar, familj och uppfinnarjocke till make...
      Är övertygad om att du klarade tentan med bravur. Jag tog grönt kort i beskärning och trädvård 2010 - vilken borde motsvarar ungefär din beskärningstenta. Jag var toknervös inför de vetenskapliga namnen även om jag förstod hur det hela funkade rent teoretiskt och praktiskt. Är helt usel på att lära mig de vetenskapliga namnen utantill - tyvärr.
      Du är så varmt välkommen när du vill - både i verkligheten och på nätet.
      Kram Malin

      Radera
  4. Nu blev jag påmind! Alla äpplen är inte nedtagna och alla fyllda äppellådor inte räddade från frosten. Dagens mål är satt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att jag kunde vara till nytta! Att ta tillvara på de rara frukterna är verkligen värt mödan.
      Vi ses!
      Malin

      Radera