Natur, mat och kultivering

Den här bloggen handlar om livet på landet, råvaror, odling, förädling, matlagning och konsthantverk

torsdag 20 februari 2014

Hopplöshet och naturens hoppfullhet

Vi har sedan i oktober kämpat i en Kafkaliknande mardröm för att bla få tillstånd att installera en ventilation i mejeriet för att fortsätta kunna ysta ost. För att inte bli helt tokig under tröstlös väntan försöker jag koncentrera mig på den tillfälliga och tidiga våren. Tex när akelejan (Aquilegia vulgaris) tittar fram i böset från i fjol.
Massor med kronärtskockorna (Cynara cardunculus) Romanesco, Imperial Star och Violetta de Choggia tittar mangrant upp - en albino också - min första. Intressant att se hur länge den orkar överleva.
Andmaten (Lemna minor) som på Skånska även kallas Annamat, för en vecka sedan som tappert inväntar att isen på dammen smälter. Nu är allt smält efter temperaturer på 5-8 grader. I växthuset mellan 5-20 grader.
 Ängsbräsman (Cardamine pratensis L.) detta finfina ogräs som vi avnjuter som sallad.
 Chiliplantornas ivrighet känns uppiggande - många plantor...
 Hasselns (Corylus avellana) hanblommor blommar.
 Jordmandeln (Cyperus esculentus) skjuter i höjden.
 Julrosorna (Helleborus niger) blommar.
Klotamarant (Gomphrena globosa L).eller klotklöver som min farmor kallade denna frösådda skönhet som jag fick frön av farmor runt 1990 (som hon i sin tur fått i arv). Första åren blev det fina tuvor med söta blommor. Några år blev det inget och vissa år lite grann. Jag sparade några klot varje år men som sagt ojämn insats av oss alla. I vintras hittade jag en burk med torkade blommor i en gammal flyttlåda - säker 20 år gammal!!!... Jag smulade några klot mellan fingrarna i jorden och vattnade - och titta - några skott!
Skärmlavendel (Lavandula stoecha) och vanlig lavendel (Lavandula angustifolia) spirar efter en stratifiering (några veckor i vattnad jord ute i kylan)
Krokusarna (Crocus)och snödropparna (Galanthus nivalis) matchar varann - när solen inte lyser är krokusarna så näpna - som blyga violer ...
 Mossan på stengärdsgården runt gården glädjer mig särskillt.
 En tidig morgon är färgerna inte vakna och naturen är svartvit.
 Tea tree skall bli kul att se hur den tar sig från de mikrosmå skotten som nu syns.
 Tibasten (Daphne mezereum L) slår ut.
 Trädgårdsnattviol (Hesperis matronalis)...
 Röksalvia (Salvia apiana) och vattenkrasse (Nasturtium officinale)...
 Wasabi och orange stockrosor (Alcea rosea)....
På återseende?

5 kommentarer:

  1. Hei! Så utrolig mye spennende planter du har sådd. Mange irriterende ting kan glemmes, når man følger med på nye spirer. Snøklokke og krokus, vakkert. Lykke til med både ventilasjon og frøplantene! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att läsa att du finner det spännande med mina jordbilder - fniss.
      Tack för stödet Anne
      Malin

      Radera
  2. Så många fina plantor! Ser att du har jordmandel på väg. Själv ska jag så dem i helgen. Det är premiär för mig, men jag håller tummarna för att allt ska gå fint. :-)
    Må så gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plantorna tackar och jag börjar fundera på om jag kanske sått lite för mycket redan...
      Nåväl - lycka till med jordmandeln. Om du inte redan vet så lägg jordmandlarna i vatten i minst ett dygn så de suger åt sig vatten. Plantera i "bädd" eller i krukor med plantjord under såjorden direkt. Jag gjorde misstaget första året att sätta dom i lite större pluggbrätten - de gillade det inte - de behöver plats! Då spirar de på nolltid.
      Lycka till!
      Malin

      Radera
  3. Malin! Under perioder kan det ju vara så frustrerande att få vänta, man väntar och väntar på att saker ska klaffa och ordna upp sig till det bästa. Man vet inget om vad som ska hända, man kan bara hoppas! Och längta efter att kunna gå vidare! Men jag tror stenhårt på att det slår in, dit man strävar - det måste det.
    Underbart att se dina sådder nu när det spirar så fint.
    Och På Återseende!
    Vårkram, Maria

    SvaraRadera