Natur, mat och kultivering

Den här bloggen handlar om livet på landet, råvaror, odling, förädling, matlagning och konsthantverk

lördag 15 november 2014

En kamp

Kampen mot klockan... Att bygga gårdsbutik och förädlingskök, skörda, torka, syra, ysta ost och allt annan som vi kallar livet bli ibland lite för mycket av det goda. Jag klagar INTE - men min dator är så trög och kraschar hela tiden och vår internetleverantör har visst plötsligt byter nät och ger oss urusel uppkoppling som försvinner hela tiden... Då blir det liksom svårt att få tid till att börja leta efter en ny dator och ny pålitlig internetleverantör. Är det månne detta som kallas livspussel? att skriva detta inlägg har tagit tid för datorn kraschar och den orkar inte ladda...
Våra hönor är snart ett minne blott. Alla kycklingar är uppätna av en iller och den har skadat och dödat en hel hög hönor också.
De har roat oss med att lägga ägg på lite udda ställen. Innan byggde jag alla reden själv av återanvänt material. Efter att vi köpte det fina från affären med låda under där alla ägg skulle mjukt rulla ner har det inte använts mer än vid något enstaka tillfälle när de inte fått gå ut. Jag kan lova att hönorna hatar det där köperedet.
En höna ruvade uppe på höskullen. Lagom med plats för henne.
Lillen vår helt tama och keliga tupp hoppas vi kunna hitta ett bra hem till. Honom slaktar vi INTE.
Törnrosas kjortel blommar fortfarande den 14 november.
Det är lite färgglatt innemellan.
Hybridolvon blommar nu sedan några veckor.
En rejäl drös med kungsfåglar slog sig ner i trädgården en dag. Så oskygga att de satte sig en meter från mig!
Lite av våra vindruvor har blivit vildjäst som har blivit levain och en galet massa bröd.
Måste snabba mig att ladda upp detta innan datorn kraschar igen.....
Vi ses!

10 kommentarer:

  1. Tur att du hann och visa allt det här fina innan datorn gav upp .... igen!
    En fortsatt skön helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för uppmuntran och hälsning!
      Trevlig fortsättning

      Radera
  2. Hej Malin, det var tråkigt att höra om datorproblem och förödelse i hönsgården. Det är en del av livet även om man aldrig riktigt vänjer sig vid motgångar när de kommer. Man vill ju att allt ska gå som på räls!
    Jag funderar på datorproblemen. Jag tror att det kan bero på dina virusprogram. T ex om du har Avast eller AVG. Det behöver nämligen inte bero på själva nätet. Prova att avinstallera virusprogrammen helt och sen installerar du ett annat/nytt virusprogram. Jag hade själv de problem du beskriver och de berodde på Avast. Jag är ingen expert men hos oss har internet funkat bättre sen vi fick installerat nät via telejacket! Dongel har jag alltid tyckt fungerar dåligt.
    Stort lycka till och varm kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria för dina funderingar. Jag läste men kunde inte svara... det var ett problem med att datorn inte kunde uppdatera pga felaktiga sökvägar... Får en ny dator snart i alla fall vilket är välbehövligt.
      Nu kan jag både läsa och skriva!
      Vi ses snart
      KRAM

      Radera
  3. Trist med datorkrånglet för att inte tala om hönsen. Under mina tjugo år med höns har jag fått en bur rensad av mård, iller rumsterat om i hönshuset, en hund i byn dödat hns tre gånger (samma hund som släppts utan uppsikt), räven och så duvhöken som kommer sent varje höst. I år har till och med en vråk gjort ett försök, men den gick bet. Så att vara hönsägare är inte lätt. Konstigt nog har vi blivit av med tuppen vid nästan varje anfall, men har skaffat ny varje gång och tagit nya tag.
    Reden känslig sak, särskilt om man har ras som vill ruva.
    Underbar bild på tuppen och din bönskörd! Jag njuter! Håller med dig om att det är mycket man vill hinna med.
    Lycka till och varma kramen
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette och tack för dina fina rader. Jag kunde som sagt inte svara då tyvärr. Men nu så!
      Ja du - alla dessa räliga historier om höns gått i döden på olika trista sätt. Fniss jag reden är en känslig sak! Jag har lyckats samla på mig ett gäng ruvtokiga och hemlighetsfulla fina hönor. Naturliga instinkter som jag brottas och glädjs med. Man får ta det goda med det onda.
      Varm kram

      Radera
  4. Det mesta låter så härligt hos er, utom det där med illern. De är ena riktiga slaktmaskiner och tar sig upp och in överallt. Men det finns fällor att gillra. Hoppas ni får bukt med illern, för höns kan man ju inte vara utan!
    Tänker på er.
    Kram fr Törnrosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Törnrosa
      jag vet att det inte går att vara utan dom. Njuter så länge det går men nu har vi bestämt oss för att vi måste komma vidare och göra det som är bäst för oss alla inklusive hönsen.
      Kram och tack!

      Radera
  5. Blogga när du har tid och lust och datorn inte strejkar. Vi som är hos dig kikar in när du har skrivit något, alltid lika spännande. Pussa på Lillen, han är en riktig snygging. Kram/Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. SÅ glad jag blev när jag läste dina rader.
      Värmde och gav mig ork och kraft att fixa till det igen
      Kram på dig Annelie

      Radera