Natur, mat och kultivering

Den här bloggen handlar om livet på landet, råvaror, odling, förädling, matlagning och konsthantverk

söndag 11 januari 2015

Sorterar mina skatter

Efter en kaotisk jul och nyårshelg med översvämningar kastades många planer om. Fröbeställningar och sådder är ännu i sin linda. Men de egna fröna har jag plockat och beundrat. Tack vare en hjälteinsats i form av ett kuvert med fådda frön förra året så kunde jag även förra året ha Törnrosas kjortel (Rhodochiton atrosanguineum). En extremt mager fröskörd av just denna absoluta favorit 2013 gav noll groddar först men det löste sig tack vare Lisa - tack Lisa! I år sitter jag med de trinda torra ballongerna och trillar dom i händerna och smackar förtjust. Idag har jag tänkt att så en omgång...
 
Stod i ett av mejeriets mognadslager och hörde att det knackade på rutan utanför. Stack ut huvudet - nej ingen där. Det upprepade sig och jag tänkte att det var sonen som skojade med mig. Men när jag stod där och tittade ut i mörkret så knackade det högt igen och då såg jag att det var blåregnets frökapslar som knackad med hjälp av vinden. Dessa magiska vackra  gråsvarta paket, sammetslena och hårda. Har aldrig sått blåregn förut men i år så skall jag definitivt försöka. Någon med erfarenhet som vill dela med sig av tips kanske?
Något som jag definitivt misslyckats med  är att sköta min fina limeplanta. Köpte en liten stickling i våras som tog sig så fint. När det blev kallt i växthuset tog jag in de två citronerna och limeträdet och ställde i vindsfönstret där det är svalare och vattnade ordentligt. Sen har det gått minst två veckor innan jag tittar till dom ordentligt. Har slängt ett getöga (arma get!) men inte förrän i förrgår insåg jag vad som hänt. Limen med all knoppar och skott har torkat! Jag har ingen tidigare erfarenhet av just lime utan bara av tåliga citroner när det gäller citrusträd. Suck - i efterhand läste jag att lime absolut inte tål temperaturer under 5-9 grader och det har garanterat varit under det i växthuset innan jag fick ändan ur vagnen. Den får absolument inte torka ut heller - 1+1= rena rama döden alltså. Nåväl. Jag ger inte upp i första taget så vi får se om den kanske, kanske kan hämta sig efter min tortyr.
Citronträden är så fina och jag är så glad för att jag slog till i våras och köpte två nya träd. De två 2 meters träden som frös för mig för 4 år sedan under flytten kan jag ju inte hålla på att sörja och älta. Pinsamt.
Allt har sin tid.
Att få läsa alla andras bloggar med planer och årskrönikor är så inspirerande. Maria med bloggen Fröpåsen fick mig att rivåterstarta i planeringen av plank som vi MÅSTE sätta upp så snart de nya grävarbetena är gjorda... Alla drömmar som vaknar och återkommer... Avslutar med en brinnande soluppgång som naturen bjöd på häromdagen. Den får symbolisera lusten som spritter i mig att göra så mycket överallt...

Vi ses!

16 kommentarer:

  1. Hej Malin!!
    Näe, jag hade nog inte hittat till din blogg vad jag kan minnas men nu har jag hittat hit!!! Fantastisk fin, vackra bilder och målande beskrivningar av ert liv på gården. Titta gärna in på min lilla blogg - jag är fasligt inaktiv där och har varit det en tid men vi får hoppas att det bättrar på sig under 2015 :-) Ha det så gott kära vän!!
    Kram Nilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nilla
      så trevligt att även hitta varandra här också!
      Kram på dig

      Radera
  2. Hej Malin!
    Så skönt att det verkar ha gått bra hos er i stormen.
    Först blev jag så glad för ett nytt inlägg från dig och sen såg jag att du länkat till mig och det var ju supergulligt gjort, så kul att kunna inspirera. Har tyvärr inget tips med att så blåregn men du brukar ju lyckas med de flesta frön så det är bara att köra. När det gäller gullregn har jag för mig att de iallafall frösår sig ganska lätt.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria
      Ja vi andas ut lite för denna gången när det gäller Egon i alla fall.
      Såklart jag länkar ;-) Kul att du uppskattade det.
      Jag har en massa gullregn också... Skall i alla fall testa att blötlägga och kolla hur det funkar.
      Kram!

      Radera
  3. Festligt när trädgården knackar på så där envetet.:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fniss - ja jag var lite konfunderad måste jag erkänna.

      Radera
  4. Hade ingen kjortel i fjol så heller inga frön till i år.
    Vilken bild Malin! Det är vår....
    Ha det gott
    Annika
    Kul att du gillade växthusbygget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då stoppar jag i lite frön bland jordmandeln också.
      Sköt om dig!
      Malin

      Radera
  5. Frø er verdifulle skatter. Ser stadig i min skoeske med frø fra i høst. Har såvidt begynt å så. Det står noen potter ute i kulda.
    Utrolig vakkert lys i bildene dine. Lyset kommer tilbake og våren er ikke så himla langt unna. Deilig.
    Ha det godt og lykke til med frøene! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne!
      Jag har bara naturligt ljus och har inte redigerat bilderna alls. Bara beskurit lite.
      Vi går en spännande tid till mötes.
      Ha det fint

      Radera
  6. Åååå citroner.... medelhav! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tack!
      Smakar och doftar så himla gott.
      ;-)

      Radera
  7. Oj, hoppas ni klarat ut översvämningarna.
    Jag har beställt en ny kaffirlime.... ;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu är det inte över med översvämningar tyvärr...
      Kaffirlime drömmer jag om att hitta... VAR i hela världen har du beställt en kaffirlime?
      M

      Radera
  8. Vad himla roligt att få en ny följare! Du är sååå välkommen :)
    Lite märkligt ibland att det kan ta så lång tid innan vägarna korsas när man "hänger" på samma ställe, bland "samma" bloggare!? Men bättre senare än aldrig ;)

    Ha det gott!

    //Veronica

    SvaraRadera
  9. As stated by Stanford Medical, It's indeed the one and ONLY reason this country's women get to live 10 years more and weigh on average 19 KG less than we do.

    (And realistically, it is not about genetics or some secret diet and absolutely EVERYTHING related to "HOW" they are eating.)

    P.S, I said "HOW", and not "what"...

    TAP this link to discover if this short quiz can help you find out your real weight loss possibility

    SvaraRadera