Natur, mat och kultivering

Den här bloggen handlar om livet på landet, råvaror, odling, förädling, matlagning och konsthantverk

söndag 19 februari 2012

Julrosor (Helleborus orientalis) eller påskeklockor som de heter på danska, snödroppar (Galanthus nivalis) och en lite smutsvit klassisk julros (Helleboris niger)
Det är lite overkligt att plötsligt när snön nu har töat bort så står dom bara där och verkar oberörda! Dessa vårtecken hade kommit upp en bit innan frosten och snön kom i januari. Under det isolerande snötäcket har de alltså växt! Jag har läst någonstans att det är flera grader varmare inne i snödroppens knopp än i luften! Ett litet växtbatteri!

6 kommentarer:

  1. Hej
    Hittade hit genom Anette/Dagliljan, det ska bli spännande att följa ert liv på landet. Mina snödroppar dröjer nog än, i lördags hade vi snöstorm...

    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  2. Tack och välkommen!

    Jag tänkte starta en blogg när vi flyttade till gården 101101 men har liksom inte hunnit förrän nu...

    Ha en bra vecka du med!

    SvaraRadera
  3. Det är lite orättvist just nu , tycker jag, vi har minst en halv meter snö än.Men jag förstår din glädje:)
    Ha en alldeles underbar vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om längtan blir för stor kan jag skicka några "in de green" med posten om du vill;-)

      Sol i Skåne

      Radera
  4. Hej!
    Jag hittade hit via Bondjäntan!
    Jag är också uppvuxen med salta stänk men tillbringar nu min tid i hus med anor från 1700-talet i Sörmland (saknar dock sältan och det sydsvenska landskapet.
    Jag ska kika lite mer hos dig när det småbarnen sover.
    Ha det gott!
    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen!
      Jag har sex mil till Helsingborg så jag får mig en dos "västkust" väder när det krävs. Fast på vintern är det inget jag längtar efter - när luften är klar här är det dis där;-) Låter som du har en fin tillvaro.
      Vi ses/M

      Radera