Natur, mat och kultivering

Den här bloggen handlar om livet på landet, råvaror, odling, förädling, matlagning och konsthantverk

torsdag 14 mars 2013

Häng med...

... på en vardagspromenad

Igår morse gick vi en rask promenad ner till Rönne å som slingrar sig några hundra meter från vår gård. Djurlivet i dess omgivning är minst sagt rik. Fem stycken rådjur (Capreolus capreolus) åt fridfullt från det vildsvinsåtel som mycket generöst bjuder på äpplen, betor och bröd. De stördes förstås av vårt trampande på den frostiga marken.
Ån har öppet vatten och erbjuder mängder med fåglar både mat och bad. Vi smög försiktigt men de rastande gräsänderna (Anas platyrhynchos) tog till flykten i ett mäktigt flappflappflappflapp...
En, vad vi tror är, havsörn (Haliaeetus albicilla) satt i ett högt träd och gjorde en lov över våra huvud. Att se dessa enorma rovfåglar segla runt i luften ovanför sitt huvud är något alldeles särskilt. Att fånga den på en skarp bild i flykten är svårt kan jag intyga. Om någon är av annan åsikt om arten så tas denna emot med tacksamhet.
 
 
Hemma på gården har tomaterna precis behagat titta upp. Chiliplantorna växer på som sig bör.
I växthuset har jag väckt kryddväxterna ur sin vinterdvala genom att ta av täcken (fiberduk) och tagit bort madrasserna (frigolit). Några är pigga och alerta. De lapar i sig algvattnet som jag ger dom. Det är varmt i växthuset om dagarna och kallt om nätterna av någon outgrundlig anledning... Det håller sig ändå frostfritt men det känns inte som om det är läge för några sådder ännu.
Grekisk oregano (Origanum vulgare ssp. hirtum)
Lavendel (Lavandula angustifolia)
Purpursalvia (Salvia officinalis 'Purpurascens')
Olivörten (Santolina rosmarinifolia) som jag köpte förra året som sticklingar har övervintrat utan täcke och kudde! Som kulinarisk växt tyckte jag inte den hade något att ge (smakade granbarr) men doften när jag rör den är underbar. Därför blev jag glatt överraskad när jag insåg att den klarat min omilda behandling genom att ha glömt bort den på en bänk i växthuset hela kalla vintern...
Jag har svårt att motivera mig att tvätta händerna när jag pysslat och klippt rosmarin, olivört, salvia, citronverbena... den där doften vill jag så gärna behålla... men inte smutsen förstås. Min lösning är att tvätta mig ordentligt och sedan smörja in mina händer med Bondjäntans Naturliga Trädgårdsmästarsalva. Den är mumma för mina torra händer och doftar backtimjan och grönmynta...

Vi ses!

15 kommentarer:

  1. Så vackert, ljuvliga foton. Vilka härliga omgivningar att strosa i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bettina!
      Ja omgivningarna här är helt underbara, tycker vi.
      Det var liksom det som gjorde att vi utan tidigare planer på att flytta till Skåne, köpte gården på stående fot...

      Radera
  2. Tack för en härlig promenad, vackert ljus i bilderna ! Och så mysiga bilder från växthuset, visst är det underbart att se dem vakna till liv igen, växtvännerna :-)Du frågade om övervintring, tomaten är ju perenn, jag tror den kan hålla ut hur länge som helst, som krukväxt då förstås. Men den blir rätt trist utan belysning förstås. Ha en fin helg !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljuset på morgonen vid den här tiden på året är både , knivskarp, spöklik och mystisk på samma gång.
      Jag har inte tänkt på att tomaten är en perenn! Jättekul att lära mig nytt.
      Ha en finfin helg Lisa!

      Radera
  3. Oh Malin, tack för promenaden, den behövde jag. Det var många bra naturbilder som man känner tystnaden och lugnet rakt igenom. Tack!
    Spännande med örnen. Jag kan inte se skillnad på örn och t ex ormvråk, men på Mallis såg jag några som liknar er örn och de hade också väldigt maffiga vingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, tackar ja tystnaden eller alla naturljud här är mäktig. På kvällarna i förra veckan höll några kattugglor konserter. Nu är det hackspettar och alla möjliga sorters fåglar som skapar en fantastisk ljudbild!
      En havsörn är väldigt mycket större (2,5 m vingbredd) än en ormvråk (1,1-1,3 m vingbredd) och örnen har en speciell karaktär på vingarnas spretiga fjäderpennor.
      På Mallis kan det ha varit en örn eller kanske en gam. Jag kan inte fåglarna där utan kan bara jämföra med vilka jag sett på en annan medelhavsö, Kreta. Där har jag haft turen att se bla lammgam som är ännu större än havsörn.
      Gillar att kolla in fåglar som du kanske anar...
      Kram Malin

      Radera
    2. Kan tänka mig att det är häftigt att bo i skogen, skulle gärna prova på det någon gång just för att få ha naturen så nära inpå med fåglar och växter, grodor osv.
      Såg en svävande glada ovanför mig i äppelodlingen idag, så mäktigt, den var ju jättestor! Och kollade in mig riktigt på nära håll.
      Badar ni ute nu på vintern?!

      Radera
    3. Nej, mycket kvar på äppelodlingen. Kanske tre fjärdedelar. Knäckande väder!
      Hoppas att din ost möglar som den ska!
      Kram Maria

      Radera
  4. Hej Malin! Du frågar om San Michele. Man måste ansöka hos stiftelsen för stället för att få bor där. Min man hade tur och fick plats i konkurrens med ca 300! Han ska skriva en bok under vistelsen där men jag stannar bara en vecka.
    Tack för länken, ska genast kolla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så spännande!
      Ojojojoj ja en ansökan skall skickas in bums... fniss...
      Hoppas att ni får det riktigt fint och skönt.

      KRAM Malin

      Radera
  5. Vilken fantastisk vårvinterpromenad! Underbara bilder!

    SvaraRadera
  6. Tack för att vi fick följa med på en härlig promenad i er omgivning. Så fina bilder och tänk så mycket vackert naturen har att erbjuda. Helt gratis dessutom. :)

    Njut av helgen kära Malin!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Hej Malin ! Hittade en smart värmeväxlare som tar vara på värmen i avloppsvattnet, du skrev ju nåt om det häromdagen, råkade trilla in på den här sidan, och då tänkte jag på dig: http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/c/231/varme-el-och-vatten
    Kram !Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  8. Rigtign gode billeder af den smukke natur.
    Tak for turen.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvaraRadera