Natur, mat och kultivering

Den här bloggen handlar om livet på landet, råvaror, odling, förädling, matlagning och konsthantverk

tisdag 20 augusti 2013

Bättre i verkligheten

Vi besökte Mandelmanns Trädgårdar i lördags. Jag beundrar ogenerat deras arbete och filosofi och är minst sagt inspirerad av det jag sett i TV och läst.
Vi tog oss i alla fall i kragarna och körde de knappa 9 milen för att äntligen få uppleva deras ställe i verkligheten. Jag vet ju att jag inte är ensam om denna beundran för familjen Mandelmanns skapelse, så jag vill gärna dela med mig av min iakttagelser.
Utanför Höör såg vi vår livs första vilda stork stylta runt
Fyllda av inspiration åkte vi sedan hem med lite godsaker och deras bok "Självhushållning på Djupadal". Att läsa denna BIBEL är så lärorikt, energigivande och roligt som jag förväntade mig - fast ännu bättre. Precis som deras fantastiska ställe. Det finns dock vissa risker med sådana här besök och böcker. Nya eller slumrande behov blir tokakuta - Som för oss där vi nu är helt övertygade om att vi också måste ha grisar på gården....
Hoppas att Bibbi Rödöö på Sommar/Vinter i P1 lyckas få Marie och Gustav att göra var sitt program. Jag kommer definitivt att lyssna i så fall, kanske du med?

12 kommentarer:

  1. Underbart inspirerande bilder ! Särskilt gillar jag de där med äppelträden och alla planteringar under, vackert. Ja grisar är skoj, det hade vi något av de första åren när vi flyttade hit. Fast det var mycket pyssel, och det blev dyrt eftersom vi köpte foder till dem. det var billigare att köpa griskött i butiken ;-) och så blev en sjuk och det var bekymmersamt en stund. Men de är vääääldigt charmiga. Ha det fint !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade bilderna förstås.
      Att vilja är liksom inte samma sak som att skaffa...
      Jag är ju så attans blödig att redan där blir det motstånd... En eventuellt sjuk gris! Kanske mår den bäst av att bo inne hos oss och ja... nej jag kanske inte är så lämplig som bonde. Men vilja som sagt!
      Sköt om dig!
      M

      Radera
  2. Hei! Jeg kan godt skjønne at dette har vært en spennende og inspirerende tur. Det synes i bildene dine. Der skulle jeg gjerne ha vært. Ha det så godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skall åka dit!
      En vecka senare och jag är på väg igen!

      Radera
  3. Så fina bilder! Vi var där i juli men det blev en ganska hastig visit eftersom hunden inte fick följa med in och det var för varmt för att lämna honom i bilen.Nu kan jag få en glimt av det vi missade med hjälp av dina bilder!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen så fint att jag kunde ge lite inblickar detta paradis.
      Ha dé!
      M

      Radera
  4. Så häftigt att få se en stork!!! Trodde inte ens att de fanns i Sverige. Såg en i Estland för över 20 år sedan. Den låg i skorstenen och ruvade - precis som i sagorna:)

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en tvärnit, 90 graders sväng och varningsblinkers.
      Tuuuuut sa bilarna som körde förbi när jag beskådade denna fantastiska fågel genom kameralinsen.
      En stork som ruvar - låter lite komiskt men jag vet det heter så.
      Sensommarsol
      M

      Radera
  5. Vem hade inte lyssnat då! Fina bilder du tog hos Mandelmanns. Och gris, javisst, lite hjälp att böka åkern?
    Behöver goda råd av dig sen, hur torkar jag bäst salladslök?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kanske kan samordna bökandet?
      Salladslök - tunna strimlor som purjo skulle jag föreslå.
      I torkmaskinen som står här ännu så länge.
      Örtsaltet blev jättegött!
      M

      Radera
    2. Jag har hängt den i taket, ja löken då, inte grisen ;)

      Radera
  6. Underbara bilder från denna härliga oas Malin och jag förstår att ni åkte hem fylld med energi och idéer. Skön känsla.

    Vi har storkar som häckar en bit från oss och förr kunde man se dem här och var när man skulle in till byn i olika ärenden. Imponerande fåglar!

    Ha en fin helg vännen!

    Kram Lotta

    SvaraRadera