Natur, mat och kultivering

Den här bloggen handlar om livet på landet, råvaror, odling, förädling, matlagning och konsthantverk

söndag 25 augusti 2013

Gör om - gör rätt!

Skördandet pågår och en del förädlingsarbete har påbörjats. Vitlöksskörden blev bra, lökskörden mindre bra. Fast allt är ju relativt. Det blev en del lök men inte så stora. Ogräsrensandet kom i skymundan i somras och trots en viss täckodling så var täcket inte tillräckligt tät. Slutsats - lök måste få växa mer ostört - och kanske ha lite mer vatten än denna torra sommar och vi bjöd på.
 
Salvian som jag gillar att sticklingföröka fick visst stanna i sina krukor och det gör ju inte så mycket egentligen. Nu är det skördat och torkat. Vi äter mycket salvia här. Smulad på stekt kassler är en grymt god kombo.
När jag beskar mullbärsträdet passade jag på att trycka ner några årsskott i krukor för att se om jag kan få fram ett gäng med sticklingar.
Krukorna med dragon, citronverbena, överblommad olivört har inte kommit vidare heller. Hade tänkt plantera ut dragonen i mitt imaginära nya kryddland. Det blev visst inte så. Påbörjade en rensning av den perfekta placeringen men något annat dök upp och nu är det kirskålen som på sitt sedvanliga sätt nästlade sig in igen. Men NÄSTA år då skall ni få se på grejer!
Chileplantorna har kommit igång med mognandet. De olika olika rocotosorterna får vi förstås vänta ett tag till på. De mognar sent och då detta är första året som vi odlar denna sort så är det mycket spännande att testa den.
Fishpepper ännu oprövad av oss
I år har vi varit generösa med vattningen av vårt stora olivträd. Det fick extra jord på toppen av krukan också så lite näring har strilat ner till denna trångbodda raring. Resultatet är en hel del med oliver! Krukan är den stora plastkrukan som trädet levererades i och det är en lätt underdrift attt skriva att den är tung. Vi surrar in krukan med säckväv  och täckväv runt kronan på vintern. Drömmen är förstås en jättestor terrakottakruka men det är som sagt en dröm. Att plantera den i jorden i växthuset känns vanskligt. Det växte ett stort olivträd i växthuset när vi flyttade in men tyvärr strök det med första isvintern här. Däremot kommer det massor med skott från marken runt stammen som vi låtit stå kvar.
I växthuset mognar nu de blå stora vindruvorna och det ser ut att blir en stor skörd i år.
En del höststicklingar är nerpillade i krukor. Lavendel och salvia syns här.
Dillkronorna här innan de blev nerstoppade i gurkinläggningarna.
Mjölksyrad gurka, på fat nedtryckt i burken med tyngd
Saltgurka
Nyskördat på väg att torkas och bli örtsalt
Timjan, en annan favorit
Ett riktigt ruskigt dålig samvete i två år har varit vår sparrisplantering på östersidan om växthuset. Första våren ville jag intensivt utöka våra möjligheter av sparrisskörden. Jag gjorde allt i fel ordning - PRECIS allt. Först - beställde jag 110 plantor - tre olika sorter. SEN levererades dom... SEN ja vad gjorde jag då? Började fundera på var jag skulle plantera dom... Redan här hade samvetskvalen över de rara plantorna vuxit sig stora. Visst vi har en yta på södersidan där vi odlar i djupbäddar och i potatisåkerliknande former. Men en sparrisodling skall vara stationär - och på södersidan är det inte läge för det. På västsidan av växthuset är det ren sandjord (check - 1 rätt) men vid den aktuella tidpunkten var denna del en vild djungel av vresrosor, tistlar, lupiner, rallarrosor och oregano - typ. Inte riktigt förberett för en sparrisplantering. Nu var samvetskvalen enorma.  Dessa samvetskval skulle jag påstå tvingade fram en hjälteinsats av min älskade make och vår vän Thomas. De grävde upp vresrosbeståndet under en svettig och ledbruten helg. De roade sig med att överträffa varann med de grymmaste rötter de kunde hitta. För er som inte är invigda i vresrosornas rotsystem så kan jag berätta att de snurrar sig runt sin egen axel - pålrot med illvilliga utskott åt alla håll. Efter denna helg inledes operation, assnabb förberedning av sparrisbäddarna. Jag erkänner - min ork hade sinat och jag ville bara få de där förbannade plantorna i jorden. Så himla noga kunde det väl inte vara med djupet och det där med plantavståndet funkar liksom inte - då får jag ju inte plats med dom på platsen som vi lyckats frigöra (generalfel). Så grunt och nästan hjärtlöst planterade jag alla plantorna - jag skämdes.
Sen har denna plantering som nån glömde varit ett ännu större dåligt samvete. Ogräs har rensats, små och stora vresrosor som bildats av små rotrester, har tagits bort. Men aldrig mer än hjälpligt - tyvärr.
SÅ i våras skulle det utföras stordåd. Rensning påbörjades och komposterna skulle föräras denna stackars plantering. Då upptäckte vi att båda varmkomposterna hade en fin mylla i botten och en i toppen men i mitten ca 60% var stenhårt packat stinkande blä! SUCKSUCKSUCK. Så vi kom liksom av oss - igen. Men vi grävde ut båda två. Tog ut det som var jord och blandade det trista med halvbrunnen hästgödsel och vattnade. Nu några månader senare är båda komposterna underbar mylla - så det går att rädda en dålig kompost!
Denna veckan har sparrisplantorna ÅTERIGEN rensats fria och fått den finaste kompostjorden
med massor med maskar över de uruselt planterade rötterna. Nu återstår det att att täcka jorden och till våren gödsla de stackars misshandlade plantorna.
Renset (ej vresrosorna, de hanteras som riskavfall) från sparrisodling blev en ny komposthög som vi klädde in med en flätning.
Avslutar ned en bild på den FULLT återställda kycklingen som jag knöt ihop benen på som jag skrev om här. Det går inte att se att den inte kunde gå förut utan är helt normalt gående, hoppande, flaxande och springande.

Kycklingen är befriad från sin hjälpande boja

8 kommentarer:

  1. Wow, vilken skörd och vilket inspirerande inlägg och vilka vackra bilder......Önskar dig en fin sista augustivecka!
    /Lotta

    SvaraRadera
  2. Tack Lotta!
    Detsamma önskar jag dig.
    Malin

    SvaraRadera
  3. Förlåt, jag har inte kunnat läsa en rad av det du skrivit. Fastnade på bilderna från växthuset. Wow, wow, dubbelwow. Jag kommer tillbaks och försöker få ihop bokstäverna till något begripligt. Kram!

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt & "målande" inlägg om en trädgårdsodlares vedermödor! Vi känner nog igen oss lite till mans.
    /EL

    SvaraRadera
  5. Vilka fantastiska vitlöksflätor! ÅÅåh det ser så härligt ut i ditt växthus-särskilt poolen ;-) Kanske för att det var så varmt idag, hihi. Och jag känner igen det där dåliga samvetet, när man i nödfall slängt ner något för att det åtminstone inte ska dö. Superkul med kycklingen, att det gick så bra !!! Ha det fint! Kram
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  6. Fantastico! Bravissimo! Underbart! Vilken miljö, vilka bilder, vilket jobb, vilket växthus! I love.

    SvaraRadera
  7. Jag har lyckats missa detta inlägg helt o hållet. Brukar alltid hålla utkik, men det har väl varit lite mycket sista tiden.
    Så vackra bilder från ert. Vitlök!! Gurka!! Vackert och gott såklart. Jag fick en dålig vitlöksskörd, men mitt eget fel för jag satte den lite väl sent och våren blev kort. Så samma här, göra om göra rätt.
    Fint med kycklingen!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Allt ser helt fantastiskt ut och vilken lycka med den lilla söta kycklingen! Ett poool-hus-växthus, vad smart, men måste man inte ha klor i vattnet och vad tycker växterna om det?

    SvaraRadera