Natur, mat och kultivering

Den här bloggen handlar om livet på landet, råvaror, odling, förädling, matlagning och konsthantverk

söndag 18 mars 2012

Hemma från Danmark igen...

Efter några dagar hemifrån är det väldigt spännande att se vad som hänt i trädgården. Tibasten (Daphne mezereum L) har på tre dagar hunnit slå ut och körsbärskornellen (Cornus mas) är sprickfärdig!
I ungdomsgården... verkar nu Ettan och fröknarna Hedemora trivas finfint. 

Dagen innan vi åkte flyttade ungdomarna dom in. Det var pirrigt att se hur de skulle förhålla sig till sitt nya hem. De var lite förvirrade på kvällen och gick inte in i sitt nya lilla hönshus "holken" när mörkret föll. Plötsligt insåg jag att det fanns ju ingen belysning inne i holken! Lampa utan el... hmm... jo men... det "levande" blockljuset som går på batteri kan kanske funka... och det gjorde det!
Så fort jag tänt "lågan" skuttade de tre små liven gladerligen i i holken och hoppade upp på pinnen!!! Phhhuu! Att fånga in hönsen och tvinga in dom i huset hade varit för jobbigt om inte omöjligt.
Mina föräldrar som "passade" gården med barn och djur under helgen upptäckte dock på lördagen att Snygge-Stig inte var helt nöjd med arrangemanget. Han gol som en galning och stod och stirrade in i ungdomsgården där fröknarna Hedemora sprätte runt (Ettan höll sig klokt nog borta från den delen där Snygge-Stig kunde se honom). För att lugna ner stämningen, och Snygg-Stig fram för allt, satte mina föräldrar upp insynsskydd mellan de två hönsgårdarna!


I Danmark kunde jag förstås inte motstå att köpa några vårblomster som jag planterade bums. Jag har aldrig sett en påskliljan (Narcissus pseudonarcissus L.) som den med så mycket "fransar" i mitten. Ej heller har jag sett den med aprikos bikrona.






9 kommentarer:

  1. Wow, vilken vacker lilja med aprikost! Mycket vill-ha faktor på den, förstår att du köpte den. En äng med sånna skulle vara något...

    Smart det där med lampan, det "levande" blockljuset, det är faktiskt lite bökigt att få in höns om de är osäkra.

    Ha en skön start på veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte varför men jag kom att tänka på en macaron när jag såg liljan...och på en underkjol i någon film.

      Ha en finfin vecka själv!

      Radera
  2. Välkommen hem!
    Smart av dina föräldrar att sätta upp insynsskydd. Här händer det att tuppen gal oavbrutet då någon av hönorna är och värper. Han vill väl få ihop flocken antar jag.
    Idag var det slagsmål mellan de äldsta tupparna vilka är bröder, och Emil fick slicka sina sår.
    Ungtupparna har börjat att visa sig på styva linan och det är lite stökigt i hönsgården så snart blir det slakt...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Anna!
      Galet galande tuppar kan skapa mycket oväsen och oreda i hönsgården!
      Skönt att läsa att även dina tuppar också kan få tuppjuck och haka upp sig för "småsaker".
      En av våra dvärgtuppar, Napoleon, attackerar mig med näbb och klor ibland (vilket egentligen inte är så farligt eftersom han bara når till mina anklar). Det värsta är att han ibland, när han sitter på en pinne i hönshuset, passar på att tokgala rakt in i örat på mig när jag går förbi... Ibland känns det som om han borde resa vidare till Santa Helena...
      Coq au vin till påsk kanske?

      Radera
    2. Absolut coq au vin...
      Min pappa lider av samma åkomma som du skrivit om hos mig. Ett helvete... Förstår att du inte gillar blåsten.

      Radera
  3. Det är kul det här med hönsen! Verkar varit ett trevligt Danmarksbesök med narcissfiningar med hem!

    SvaraRadera
  4. Hvor har du fine høns.
    Skukke blomster.
    Jeg har netop købt en blomst hvid/lyserød som din.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tak og hönsene takker også!
      Jeg köpte blomsterne i min favoritbutik i Lyngby - De fire arstider...

      Radera