Natur, mat och kultivering

Den här bloggen handlar om livet på landet, råvaror, odling, förädling, matlagning och konsthantverk

tisdag 21 februari 2012

Omskolning av purjolök - efter förra årets för oss stora purjolöksodling (några hundra) med flera omskolningar lovade jag mig att inte ta i lika mycket i år. Vi sålde visseligen det vi inte själva åt upp men det var väldigt mycket jobb innan skörd.

100 purjolöksplantor Allium porrum 'Almera'
Så i år - bredsådd - igen (såjord överst och matjord under)... och hoppla... det blev visst återigen över 100 purjolökar... Men det är ju bara det där med att mina fingrar är så stora och de små purjobarnen är så små och många. Förmodligen finns det finfina bondtrix som jag helt missat. Eller så är det bara jag som inte fattat att de inte behöver omskolas... Ajja nu är det gjort för den här gången och jag minns gärna att de blev rackarns goda förra året. I oktober "hittade" jag ett brätte med ännu inte planterade purjolöksplantor som jag planterade i en av pallkragarna. De växte till sig en del och fick övervintra som ett experiment. Kommer de att börja växa igen nu eller inte, det är frågan?

5 kommentarer:

  1. Det är inte helt lätt det där med återhållsamhet! ;o)

    SvaraRadera
  2. Fniss, så där håller jag på år efter år och försöker lova mig själv att ta det lite lugn nästa år. Men det blir ALDRIG så:)

    Tack snälla för tipsen om myrten. Jag ska vakta den noga och sen får den väl helt enkelt följa med mig ut i sommar!

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Äter du mycket purjolök? :)
    Påminner mig om att det är dags att så såväl purjolök som gul lök!
    Välkommen att tävla om en odlingslampa på moliden12.blogspot.com, du kan behöva en för att dra upp all purjo.

    SvaraRadera
  4. Den kommer förmodligen gå i blom, men då kan du få eget frö :-)
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera