Natur, mat och kultivering

Den här bloggen handlar om livet på landet, råvaror, odling, förädling, matlagning och konsthantverk

fredag 22 juni 2012

Bekanta och obekanta damer

Fransk dragon (Artemisia dracunculus) i vitvinsvinäger
Hos oss jobbas det på för fulla muggar för att hinna med både odlandet och förädlandet. Ibland lyfter vi blicken för att se och föreviga både bekanta och obekanta saker. Salladshuvud skördas flitigt och det är en fröjd att äta dom.

I en rugga med björnbär hittade jag spår av en pion förra året. För att locka fram den skygga damen fick jag locka och pocka med både sekatör och lite hacka... Det visade sig vara en doftpion (Paeonia lactiflora) och vi beundrar henne så både med ögat och näsan... doftar rosor! Namn någon?

En skörd av gräslöksblommor är avklarad. Dessa fina smakbomber med lök och nektarskiftningar är en alldeles förträfflig smaksättare till vilken enkel mat som helst. Blandat i smör blir det ett vackert kryddsmör till både fisk, grönsaker och kött.
 Denna imponerande tistel har jag låtit växa för den är så mäktig!
 Bondbönorna har fått något att luta sig emot.
 Gurkplantorna står i rader i växthuset...
 Kryddorna likaså....
 I växthuset råder det en förväntansfull stämning...
 Morötterna och scharlottenlöken trängs....
 De flotta damerna i potatislandet har börjat visa sig...
 Snäckan swischar runt och kollar in alla nya bekantskaperna...
...det är helt enkelt mitt i sommaren!

6 kommentarer:

  1. Mitt i härliga sommarprakten :-) Visst är livet underbart den här tiden, o ljuvliga sallader får man inmundiga vareviga dag, mums ! Jag har ärvt likadana pioner, men jag vet inte vad de heter tyvärr, får glutta in här igen och se om nån annan vet. Men alltså, den där poolen är jag lite avis på ;-) Go fortsättning på helgen !

    SvaraRadera
  2. God morgon!
    Jag håller med Lisa, den där poolen i växthuset...! Skulle med lätthet ta ett morgondopp där.

    Och tack för påminnelsen om att använda lökblommorna. Jag ha både vanlig gräslök och någon som smakar lite mer vitlök. Och gott om blommor... så det är till att göra smör för sommarens grillningar! Borde verkligen skära ner plantorna och frysa in gräslök men som med allt annat har jag inte hunnit med... inte nya salvor heller... men jag har några burkar kvar av trädgårdsmästarsalvan om du vill ha...?

    Snart har jag semester så då blir det till att skynda långsamt med allt som inte är gjort. Jag fick faktiskt en massagebehandling av mina god arbetskamrater, fd arbetskamrater blir det ju... anyway, jag ska nog inviga semestern med lite massage!

    KRAM!

    SvaraRadera
  3. Så himla somriga bilder, bara så härligt. Gräslöksblommor i smör, det får testas...låter mums (& enkelt!).
    Era fina produkter uppskattades förstås, vi hade behövt mer ramslökssalt! ;o)
    Ha en riktigt fin vecka,
    Lydia

    SvaraRadera
  4. Förstår att ni har bråda dagar! Tack för gräslöksbomtipset! Har massor av förvildad gräslök som blommar just nu och ska verkligen testa detta!
    Önskar dig en fortsatt skön helg!/Laila

    SvaraRadera
  5. Malin! Så fint ni gör det och skapar med era händer! Har det gått bra att vara vänsterhänt?? Men hur är dragonen förädlad? Vinäger? Nyfiken! Kram

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar växtkraft som råder hos er och helt fantastiska bilder. :)

    Njut av allt det vackra och sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera