Natur, mat och kultivering

Den här bloggen handlar om livet på landet, råvaror, odling, förädling, matlagning och konsthantverk

söndag 29 april 2012

Nu har vi satt vår sista potatis

Ja nu är det ju bara en liten bit åker kvar att rensa...
Nu är vi två trötta - jättetrötta - verkligen aströtta vuxna människor som idag har slutfört potatisläggningen och grävt och rensat ett stycke åker. Jesper har musiklagt de sista potatisarna och nu är det bara att vänta på det magiska ögonblicket då det plötsligt sticker upp små runda blad ur marken och sedan skall det kupas, rensas och skördas... Vi är potatisälskare och har ett antal sorter nerbäddade i marken till ljuva toner. Jag filmade med mobilen idag. Fattade inte att videon skulle hamna på sniskan... Håll till godo i alla fall.

I skottkärran nedan ser ni rotogräset som jag rensat ut ur den lilla biten åkern jag hunnit med när jag fyllt upp pallkragarna med vår härliga sandjord. Snart kan jag plantera en del av det som förkultiverats. Operation avhärdning är inledd.
Stentrappan på bilden nedan hittade jag förra sommaren. Den var helt dold under grässvål som jag i glädjeyra hackade och rev bort. Den är förstås gammal som gatan och jag vill inte lägga om den förrän jag grävt ut mer av detta området och fått koll på läget. Annars tycker jag att stenläggning är en av livets glädjeämnen. I jorden utanför köket där trappan startar poppar det upp gammalt porslin i bitar. Förmodligen resterna av en avfallshög som förmultnat och sjunkit undan med åren. Jag tycker det är väldigt spännande att gräva i gamla (jag menar riktigt gamla) soptippar. Vi har ett finfint hörne på tomten där det "poppar" upp oljedunkar, glasflaskor, burkar, verktyg och emaljfat.

12 kommentarer:

  1. "Annars tycker jag att stenläggning är en av livets glädjeämnen" haha, va kul! Förstår din glädjeyra! Vad skönt att er potatis är i jorden, hoppas ni har en härlig myskväll nu. Vår potatis kom i jorden i går kväll och idag har jag varit ute och sått de första grödorna i bäddarna. Hälsningar Maria

    SvaraRadera
  2. Vilket jobb! Ska inte klaga när jag rensar min halvö. Superläcker stentrapp, vilken lycka att få gräva fram den.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch... mycket jobb ja jo det kan jag faktiskt hålla med mig.
      Jag trodde inte mina ögon när jag började hacka i backen.

      Radera
  3. Åå så underbart sen att få ta upp egen färsk potatis, det saknar jag.
    Ha en underbar valborg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tokig potatis och vi fick så otroligt god potatis förra året. Bladmögel gjorde att en del sorter som vi satt senare blev lite små... men goda som sagt

      Radera
  4. Ja nu fick man nackspärr, efter filmen ;-) hi hi ! Hoppas du har fått vila lite nu ! Vi ska snart sätta våra potatisar oxå, Fredrik harvade igår...ja, han hann det med...effektiv man jag har :-) Skön Valborg !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ny mobil men har förstås inte läst instruktionerna...

      Radera
  5. Hej!
    Tack för din kommentar om min trädgård!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  6. Good morning! Interestingly, already planting potatoes) must warm the earth ...
    this slope with a stone staircase is very beautiful!
    I found a book on the internet) nice illustrations. Valentina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Potatoes is a favorit in our family! Already planted... well we think that we were late... but it's better that than nothing
      See You

      Radera