Natur, mat och kultivering

Den här bloggen handlar om livet på landet, råvaror, odling, förädling, matlagning och konsthantverk

tisdag 2 juli 2013

Den franska motståndsrörelsen

Det var ett tag sedan som det skrevs ett inlägg här har jag märkt. Jag kan ana varför... I Götet skulle man kunna säga - det e la änna högsommar!
För  er som svävar i okunskap om kring vad katter tycker om så kallad kattmynta kantnepeta (Nepeta faassenii) kan jag här visa hur vår Snäckan gick loss på mina nyplanterade plantor... Den riktiga kattmyntan (Nepeta cataria) har jag inte i min trädgård vad jag vet.

 Uti skogen har vi funnit några efterlängtade tingest....
 ...som stekts till en omelett på ägg från våra höns...
Jag kan här avslöja i förtrolighet att några av våra hönor är helt säkert medlemmar i den franska motståndsrörelsen (Conseil national de la résistance). På bilden ser ni, till vänster, Edith Piaf (kallad Edith) och Äggulia (till höger då förstås), även kända som våra två holländska dvärghönor. Edith är den som leder motståndsrörelsen och hon får lätt med sig några av de andra hjältinnorna i gården på sina räder. Det hela går ut på att lägga sina ägg på ovanliga och oförutsägbara platser för oss (pour nous).
 Visst ser de så oskyldiga ut! Moi - mais non, je n'ai rien fait!
Men när jag (moi) gör räder i de svårtillgängliga delarna av hönsgården kan jag avslöja deras planer och i smuggla ut skatterna de gömt undan.
I övrigt håll till goda med några bilder...
 Sparrisen matchas av lupiner bla...
 Vitlöken frodas i förgrunden och gräslöken likaså...
även barn frodas (trivs...)
 vallmon blommar över...
 Första vitlöken har tagits upp för ett ädelt syfte...
 ...och saftig var den...

Bon appétit!

7 kommentarer:

  1. Hei! Dette var det kjempemorsomt å se og lese. Vi hadde en katt som rett og slett lå i hjel en kattemynte. Hun lå der dag etter dag.
    Kantareller nå! Heldige du. Regner med at hvitløk og kantareller = sant.
    Høner er nok ikke så dumme. Egg skal jo, bli kyllinger.
    God natt! Anne

    SvaraRadera
  2. Fniss, tror katter kan gå igång på lite allt möjligt i trädgården som luktar starkt. Eller mina i alla fall.
    Å, avis på kantarellerna. Här är det för torrt eller för tidigt än så länge, har bara sett några knappnålshuvuden. Kram!

    SvaraRadera
  3. Så fint det ser ut hos er! Täckodlar ni eller använder ni gräsklipp som gödning?

    Franska motståndsrörelsen måtte ha nått till oss också, för våra hönor har inte lagt ett enda ägg i redet sedan de fick tillåtelse att gå fritt omkring igen. De har säkert hittat ett superbra gömställe där äggen nu bildar en försvarlig hög. Skulle inte bli förvånad om någon av dem plötsligt stannar ute när det blir kväll. Då vet man vad klockan är slagen. Tyvärr så har de inte förstått att eftersom vi inte längre har någon tupp, så kan det inte bli några kycklingar hur länge de än ruvar!

    Våra katter älskar också nepetan, men har inte lyckats älska ihjäl den än.

    Oj, finns det redan kantareller i skogen! Vilken lycka!

    Kram Märit

    SvaraRadera
  4. Go´ katt, go´ skogsskatt, go´a hönsskatter, go´ skörd, go´a ungar & go´ morgon önskar EvaLinnea

    SvaraRadera
  5. Tres drole - får inte till cirkumflexen men du förstår nog ändå, eller så får hönsen tolka:) De verkar ovanligt smarta!
    Ha det gott, avundas dina kantareller, här torkar de bort!/Laila

    SvaraRadera
  6. Hihi.. vilket härligt inlägg! Ungefär så där ser det ut hos mig också. Fast där ser katterna mer ut som gamla avdankade knarkare där de ligger utslagna under nepetahäcken... ;)
    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Fniss, ja där i nepetan ser det mysigt ut :-) För att inte tala om poolen, mmmm ! Dottern försåg sig med första kantarellskörden igår, när vi var på kalas. Det var hon väl värd. Hihi, sicka luriga hönor du har :-)) Ha det fint ! Kram
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera