Natur, mat och kultivering

Den här bloggen handlar om livet på landet, råvaror, odling, förädling, matlagning och konsthantverk

söndag 17 november 2013

Staket och murar

Nu i november är ljuset inte så starkt men det är vackert! Efter stormen föll nästan alla löven runtom så det blev plötsligt lite ljusare här på gården. Att vara omgiven av 20 meters lövträd är både skyddande vindmässigt (om inget träd får för sig att släppa taget och ramla på ett hus förstås) och på hösten silar det även solen som står lägre.
När jag läste på den trevliga bloggen Bettinas Blad, skrev hon att hon samlar på staketinspiration. Jag har genom åren, samlat i en mapp på datorn, bilder på staket som jag gillar. När jag arbetade aktivt med trädgårdsformgivning var det även en bra sak att kunna inspirera och visa kunder. Så, Bettina, här kommer en samling. De flesta bilder är mina men några är fotade ur någon tidning och någon bok. Slarvigt nog har jag inte information om vilka sparad, jag ber om ursäkt för detta. Här är länken till Bettinas samling.

 

När jag letade efter mappen med staket hittade jag en mapp som jag inte tittat i på några år. Bilderna från vårt gamla hus och trädgård, när vi skulle sälja. Trädgården var på 283 kvm (nu 10000) och där gjorde vi en hel del kul. Flytt av förråd (lyftkran och mycket vilja), pilstaket, sten, grus, buskar och träd... och växthuset och marktegel och... Det var intressant att se på igen och tänkte att det är ganska stor kontrast till hur vi bor idag. Varsågod!
 
 Före
 Efter
Vi ses!

10 kommentarer:

  1. Hurra vilket häftigt inlägg! Inte bara ett staket utan ... många. Kram! Och tusen tack för att du länkade.

    SvaraRadera
  2. Fina och inspirerande bilder. Staket är kul. Häromkvällen hade vi dock två stora älgar i trädgården och de brakade rakt igenom vårt fårstängsel när de blev skrämda och skulle fly... Har man inte att göra så får man.
    Här ligger landet lugnare än för ett par veckor sedan om jag säger så... ;-)
    Skriver till dig en dag.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Gillar de flätade staketen väldigt mycket. Troligen för att jag inga har själv:)
    Tack för alla fina bilder du visar!

    SvaraRadera
  4. Underbara trädbilder där solljuset silar sig igenom!
    Jag har också ett par staketbilder, kanske skulle lägga upp dem hos Bettina...
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Vilka fina stakettips, helt i min smak :-) Oxå jättekul att se bilder från ert förra boende, så fint ni fixade där också ! Men de översta bilderna var superfina, där skulle jag helst bo ;-) Ha en fortsatt skön helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  6. Vilka kontraster mellan era boenden! Föredrar som du det med 20-metersträden. Här på tomten har vi ett femtiotal lövträd som är högre än 20 meter:) Inte för nära huset dock.
    Fina staket! Om du/Bettina är intresserade kan jag bidra med några staketuppslag från vår trädgård. de finns här http://fagerdalatradgard2.blogspot.se/2010_02_01_archive.html
    Är särskilt nöjd med makens rådjurssäkra staket av armeringsnät och nätta svartmålade stolpar.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  7. Glömde säga att jag tacksamt tar emot erbjudandet om ramslöksplantor! Du får gärna komma hit och lämna dem om/när stockholmslängtan faller på framåt vårkanten! Gäststugan står alltid redo!

    SvaraRadera
  8. Tack för alla fina tips på staket. Det måste bli någon sorts staket här också, för annars är det ingen idé att hålla på med trädgård längre och vem vill sluta med det? ;-)

    SvaraRadera
  9. Hittade ett cheesier magasine, å då tänkte jag på dig ;-) http://issuu.com/thecheeseboardmagazine/docs/the_cheeseboard_magazine
    Lisa

    SvaraRadera
  10. God Jul Malin !
    Hoppas du får en lugn och fridfull helg och hinner rasta dig lite. Kram från Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera